pátek 19. září 2014

Prostředky přepravy dětí - část I.

Jsem mámou teprv 5 měsíců a kousek, ale už jsem se setkala s množstvím prostředků, v nichž lze děti dostat z bodu A do bodu B. A některé mají i jiné příjemné efekty. Například mi umožní vidět film, uvařit jídlo, uspat malou, vidět pěkná zákoutí a tak dále. 

KOČÁREK
Začnu tím, co je v našich krajích považováno za nejtradičnější. A řekla bych, podle diskuzí, v nichž se vyskytuju, i nejkontroverznější. V kočárku jsem malou vozila, když byla úplně malé miminko. Do sedmi týdnů výhradně, protože jsem nic jiného neuměla. Teď toho trochu lituju, protože jsem to měla udělat obráceně. Nejdřív nosit, pak vozit. Sdílím názor, že úplně malá miminka by měla být v co největším kontaktu s mámou. (Pobavil mě inzerát na kočárek, který umožňuje větší kontakt miminka a mámy, protože je korba umístěna výš. :-D No tak přesně takhle jsem to s tím kontaktem nemyslela.) Navíc novorozenci nevážej tolik, aby nošení bylo náročné. V kočárku jsme nicméně našly zalíbení později. Kolem 4. měsíce přestala Tina snadno usínat v šátku, tak jsem oprášila kočár, který do té doby sloužil jako vozíček na nákupy, případně postýlka u babičky, umístila jsem do něj malou, vydala se ven svižnou chůzí... a ejhle: dcerka spokojeně usnula. V dalších dnech se to opakovalo a od té doby jezdíme denně na dlouhé vycházky, o nichž jsem tu už vyprávěla. (Aktuálně máme na chvíli po ježdění, protože jsem pokoušela kolečka usilovným výletováním tak dlouho, až se jedno píchlo, fotku asi dodám, až bude kompletní. Máme dvoukombinaci Dorjan Sport, hnědý s oranžovými kytičkami, zatím jsme vyzkoušeli pouze hlubokou korbu.)

+
Záda si odpočinou.
Dá se vyrazit na dlouho.
Je možné kombinovat s jinými prostředky.
Starší dítě má prostor na vrtění.
-
Malý kontakt.
Chcete-li jet veřejnou dopravou, musíte číhat na nízkopodlažní spoje, případně "prudit" mladé osvalené muže či jiné dobrovolníky na zastávkách. 
Někam se s ním prostě nedá.
ŠÁTKY
Malou jsem začala vázat v sedmi týdnech do šátku Vatanai Kipawa. Hodně maminek s ním asi začíná, ačkoli se už nevyrábí, koluje za slušné ceny po bazarech. To proto, že se s ním nedá nosit dlouho, ale podle mě je šátek podobného typu (tj. měkký, tenký) pro maličké děti vhodný. Když však malá začala vážit kolem sedmi kil, už to bylo docela cítit v ramenou. Ne že bych se pod tou tíhou celá předkláněla, ale tenká látka se zařezávala. Protože jsme s manželem byli na individuálním kurzu vázání šátku (odkaz ZDE), od lektorky jsme si ještě půjčili šátek Dydimos Lisa v dlouhém provedení, aby nošení trénoval i on, jemuž byl Vatanai krátký. O vázání do Lisy si toho moc nepamatuju (takže se asi nevázal špatně), sama jsem v něm měla malou asi dvakrát, nicméně tehdy mi přišel jako pořádná deka. (Teď si říkám, že na zimu by se podobný šátek hodil.:-) O týden později jsem si vyzvedla objednaný "první vlastní" šátek v neutrálních barvách a délce pro manžela: Šanami Oříšek - bavlna s příměsí bambusu (měl být chladivější, před námi bylo horké léto.) Z nějakého důvodu, zatím jsem na něj nepřišla, nemají šátky Šanami mezi ortodoxními nositelkami moc dobrou pověst. Osobně s "oříškem" nemám špatnou zkušenost. Pokud uvážu "kříž s kapsou uvnitř" bez roztáhnutí popruhů, prověsí se, ale to bude spíš tím, že mám veledítě. Roztáhnu-li popruhy na ramenou i přes zádíčka dítěte, pak se s ním nosí dobře. Zároveň mi vyhovuje mnohem víc než šátek z vyšší cenové kategorie, který jsem si objednala z estetických důvodů: Ellevil Zara Fresh. Po měsíci nošení v něm jsem si uvědomila, že estetika není všechno, a asi půjde brzy o dům dál. Nosný docela je. Zatím. Ale hůř se navazuje, asi by chtěl zkušenější majitelku, protože se po chvilce musí pořádně dotáhnout a mně tyhle opravy nejdou, když s tím dotahováním dlouho šaším, dítě je netrpělivé. Oříšek se mi váže lépe, rychleji.

Shrneme-li si to:

Vatanai Kipawa
+
Lehký, tenký, hodí se na novorozence.
-
Využitelný krátké období, později za cenu nepohodlí.

Šanami Oříšek
+
Taky by se dal používat od začátku.
Příměs bambus = vhodný na léto.
Dobře se váže, není tuhý.
Pěkné, neutrální barvy.
-
Nevím nevím, jestli bude vhodný i na batolecí období. Uvidíme, vyzkoušíme.


Kříž s kapsou uvnitř... a s dítětem uvnitř kapsy. Kvůli mobilové kvalitě vypadá trochu červěněji, než ve skutečnosti. Původní barva je lépe vidět na první fotce shora, i když tam také sluníčko rozjasňuje.


Ellevil Zara Fresh
+
Nádherná barva.
Je silnější, mohl by být použitelný v chladnějším počasí.
-
Hůř se navazuje.
Barva trochu deformovaná instagramovými efekty a sluníčkem. Originální odstín je zelenější.


Vyzkoušené úvazy: kříž s kapsou uvnitř, dvojitý kříž

Obecně k nošení v šátku:

+
Pohodlné nošení pro všechny zúčastněné.
Blízký kontakt matky a dítěte. Očuchávání miminka a podobné aktivity.
Někdo umí z šátku i nakojit. Já moc ne. :)
Se spícím dítětem v šátku se dá vařit, uklízet, číst, koukat na filmy, nakupovat...
Uspat se v šátku dá svižnou chůzí nebo skákáním na míči. (Aspoň u nás to tak fungovalo do 4. měsíců. Jistou dobou to byla jediná záruka klidného denního spánku dcerky.:)

-
Trvá delší dobu naučit se dobře a rychle uvázat.
Delší doba navazování dítěte.
V nečase se můžou urousat cípy.
Horko.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Genealogické objevy: Tragédie ze školní kroniky

Kdykoli objevím nějakého svého předka v matrice, mám radost, ale poštěstilo se mi ještě něco lepšího. Objevila jsem záznam o svém prapradědo...